X
تبلیغات
آموزش قرآن کریم

آموزش قرآن کریم

خیارکم من تعلم القرآن وعلمه

نرم افزار آموزش موضوعی تجویدوصوت و لحن قرآن کریم(راشد)

نرم افزار آموزش موضوعی تجویدوصوت و لحن قرآن کریم

این نرم افزاربا استفاده از منابع صوتی و تصویری رایگان موجود طراحی وبصورت رایگان در اختیار عموم قرار گرفته است.

بخشهای مختلف این نرم افزار عبارتند از:

۱- آموزش موضوعی تجوید قرآن کریم(جدید)(منبع صوتی رادیو قرآن)

۲- آموزش موضوعی صوت و لحن در قرائت (جدید)

3- ارائه مسیر فایلها برای دسترسی آسان به فایلهای برنامه

4- قرائت تحقیق درسی کل قرآن به تفکیک سوره با صدای اساتید عبدالباسط و منشاوی

5- ترتیل کل قرآن به تفکیک سوره با صدای استاد منشاوی.مشاری العفاسی.سعدالغامدی

6- ترتیل و ترجمه صوتی آیه به آیه کل قرآن باصدای استاد مشاری العفاسی و آقای عباسی

7- ترجمه صوتی کل قرآن به تفکیک سوره با صدای استاد هدایتی(ترجمه استاد فولادوند

8- مجموعه قرائتهای مجلسی استاد منشاوی (47 قرائت)

9- مجموعه قرائتهای زیبا از اساتید مصری(عبدالباسط134-منشاوی47-شحات انور58- مصطفی اسماعیل105 و حصان و متولی و نعینع و شعیشع هرکدام 1

10 -ارائه 120 ساعت ترتیل به تفکیک صفحه

11-ارائه قرائت تحقیق درسی استاد عبدالباسط به تفکیک صفحه

12- مجموعه کتب مذهبی(اصول کافی - توحید شیخ صوق و ...............

13- تعیین اوقات شرعی نقاط مختلف جهان

14- دوره کامل  آشنایی با سوره های قرآن کریم(منبع رادیو قرآن)

15- نرم افزار المبین را که بصورت رایگان ارائه شده بصورت ضمیمه همراه خود دارد

16- ارائه قرآن الکترونیکی با ترجمه فارسی وانگلیسی (منبع سایت پارس قرآن

و ................

دانلود نرم افزار کمکی مورد نیاز نرم افزار قرآنی راشد(ضروری)

تمام فایل های مورد استفاده در برنامه با قالب  ای ام آر می باشد.

 

برای دریافت  این نرم افزار به وب سایت ما مراجعه کنید:

آدرس جدید ما

 

لطفا برای دیدن کارهای قرآنی جدید ما به این سایت مراجعه نمایید


 


جایگاه مخارج حروف

جایگاه جوف               مخرج اول= حروف مدّی

                                                  انتهای حلق مخرج دوم = ء   هـ

جایگاه حلق                  وسط حلق  مخرج سوم  = ع   ح

                                                 ابتدای حلق  مخرج چهارم = غ     خ

                                    لبها مخرج پانزدهم = ف

جایگاه شفتین  

                                    لبها  مخرج شانزدهم = ب   م     و

 

جایگاه خیشوم  مخرج هفدهم = م     ن

 

زبان کوچک  مخرج پنجم = ق                    

                                    زبان کوچک  مخرج ششم = ک

                                    وسط زبان  مخرج هفتم =  ج    ش   ی

                                    کناره زبان  مخرج هشتم   =    ض

   جایگاه لسان              کناره های دو طرف زبان  مخرج نهم = ل

                                    سرزبان  مخرج دهم =  ن

                                   نوک زبان  مخرج یازدهم = ز

                               جلوی سطح زبان  مخرج دوازدهم = ت   د    ط

                              سطح جلوی زبان  مخرج سیزدهم = س  ز   ص

                              نوک زبان  مخرج چهاردهم   =   ث    ذ      ظ

 


مسابقات قرآن فرهنگيان خراسان رضوی

کد خبر: 487141 زمان مخابره: 1388/2/25 - 14:25:23
دومين دوره مسابقات قرآن فرهنگيان خراسان رضوي پايان يافت
مشهد - دومين دوره مسابقات فرهنگيان خراسان رضوي به مناسبت گراميداشت هفته معلم که از شنبه هفته جاري در دارالقرآن امام حسين(ع) مشهد آغاز شده بود، روز جمعه با معرفي نفرات برتر پايان يافت .

به گزارش خبرنگار ايرنا ، در پايان اين مسابقات در قسمت برادران و در بخش قرائت اين مسابقات مهدي نوايي، مهدي گنجعلي و محسن فراتي به ترتيب از سبزوار، زبرخان و ناحيه دوم مشهد مقامهاي اول تا سوم را از آن خود کردند.
در بخش حفظ نيز رمضانعلي بيات، کريم ياسين پور و احمد احمدي به ترتيب از ناحيه يک مشهد، صالح آباد و فريمان اول تا سوم شدند.
در قسمت خواهران و در بخش قرائت الهه پيروزمند، اکرم دژبان و زهرا پرهيزي به ترتيب از تبادکان، سبزوار و خليل آباد مقام هاي اول تا سوم را ازآن خود کردند.
در بخش حفظ نيز بتول ثالث مقدم، مليحه نيازي و رويا جوهري به ترتيب از فريمان، خليل آباد و خواف اول تا سوم شدند.
کارشناس مسوول قرآن سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي در حاشيه اين مراسم به خبرنگار ايرنا گفت: اين مسابقات در دو رشته حفظ دو جزء و قرائت کل قرآن و در دو گروه آقايان و بانوان برگزار شد.
ميکاييل باقري افزود: مرحله نخست اين مسابقات، بهمن پارسال در 47 ناحيه و منطقه استان و با حضور سه هزار و 395 نفر برگزار شد که دو هزار و 77 نفر آنها زن بودند.
وي گفت: در اين مرحله نفرات نخست از هر منطقه و ناحيه و در هر رشته به همراه نفرات نخست آموزش و پرورش استثنايي، شرکت کردند که در مجموع 96 نفر مرد و 96 نفر زن بودند.
باقري تصريح کرد: نفرات نخست اين مسابقات نيز، به مسابقات کشوري اعزام خواهند شد.ک /2
7491/663/589/1654


 

انتهای خبر / خبرگزاری جمهوری اسلامی (ايرنا) / کد خبر 487141

عکس از کلاسها ودانش آموزان برگزیده هرکلاس

آقای جعفری ودانش آموزان کلاس سوم 

آقای استاد ودانش آموزان کلاس روانخوانی

گروه تواشیح - مربی :آقای هادی اقری

مصطفی عبداللهی -دانش آموز برگزیده کلاس صوت و لحن وتجوید

محمدیونسی - دانش آموز برگزیده کلاس صوت و لحن وتجوید

مرتضی حبیبی-دانش آموز برگزیده کلاس صوت و لحن وتجوید

 مجیدطاهریان-دانش آموز برگزیده کلاس صوت و لحن وتجوید

 

الیاس شرعی-دانش آموز برگزیده کلاس صوت و لحن وتجوید

 

 

 محمدنوری دانش آموزبرگزیده کلاس سوم

محمدحسن شکوهی راد- دانش آموز برگزیده کلاس صوت و لحن وتجوید

 محمدامین خشنودی - دانش آموز برگزیده کلاس سوم

 سیدجمال الدین موسوی-دانش آموز برگزیده کلاس صوت و لحن وتجوید

 

 

 آقای جعفری مربی کلاس سوم

 حسن رجب زاده-دانش آموز برگزیده کلاس صوت و لحن وتجوید


قرائت های گوناگون از قراء معروف جهان


علائم وقف

علائم وقف

   مسأله وقف و وصل و ابتدای صحیح عبارات قرآنی از ضروریات تلاوت قرآن مجید است. چه بسا در اثر عدم توجه به این مهم، معانی آیات الهی مخدوش گردد.

   اما از آنجا که اکثر مردم به زبان عربی و مفاهیم قرآن آشنایی کافی ندارند، غالباً در انتخاب محل صحیح وقف و ابتدا دچار مشکل می شوند؛ لذا برای رفع نسبی این مشکل علاماتی وضع گردیده است که برخی از مهم ترین این علائم ( رموز وقف ) را شرح می دهیم.

   ( م ) = وقف لازم

   وقف الزامی است و در صورت وصل، احتمال تغییر مفهوم جمله زیاد است.

   ( ط) = وقف مطلق

   تأکید می شود وقف کنید. چون موضوع مورد بحث تمام است.

   ( ج ) = وقف جایز

   هم می توان وقف کرد هم می توان وصل نمود.

   ( ز ) = وقف مجَوَّز

   مانند وقف جایز است. البته وصل آن بهتر است.

   ( ص ) = وقف مرَخَّص

   به خاطر طولانی بودن جمله و کمبود نفس، رخصت داده می شود وقف کنید و سپس از کلمه بعد ابتدا نمایید.

   ( لا ) = وقف ممنوع

   نباید وقف کرد. اگر به طور اضطراری مجبور شدید وقف کنید حتماً برگردید و مجدداً وصل نمایید.

   ( قلی )

   وقف بهتر از وصل است.

   ( صلی )

   وصل از وقف بهتر است.

 

   وقف بر پایان هر آیه حتی اگر جمله ناقص باشد سنت نبوی(ص) است. هر چند در این موارد وصل آیات بهتر است.


عکس

کلاس صوت و لحن راهنمایی


وقف و ابتدا

وقف و ابتدا

 

   باب وقف و ابتداء از مباحث مهم قرائت کلام الله مجید است.پس از فراگیری «تجوید» آموختن محل های وقف و وصل و ابتداء، آغاز می گردد.

   البته ما در اینجا فقط به شرح مختصر «طرق وقف بر آخر کلمات» و نیز «علائم وقف» و «نحوه ابتداء کلمات به همزه وصل» می پردازیم.

 

طرق وقف بر آخر کلمات

 

وقف بر آخر کلمات به دو روش صورت می گیرد : 1- اِبدال     2- اِسکان

 

   وقف ابدال

 

   ابدال یعنی «تبدیل کردن – دگرگون نمودن». در این نوع وقف حرف آخر کلمه به هنگام وقف به حرف دیگری تبدیل می شود. وقف ابدال دو مورد دارد:

 

1-      وقتی آخر کلمه تاء گرد(ة) قرار دارد، این نوع تاء در وقف به «هاء ساکنه» تبدیل می گردد.

     مثال : ( رَحمَةً- رَحمَه )، ( نِعمَةٍ – نِعمَه )، ( اَلتَّوریة – التَّوریه ) و ...

 

2-      در کلماتی که به تنوین نصب ( __ً) ختم شده اند، این تنوین در وقف تبدیل به الف مدی می شود.

مثال : ( حِساباً – حِسابا )، ( غَفوراً – غَفورا )، ( کریماً – کریما )، ( هُدیً – هُدی ).

 

   وقف اسکان

 

   اسکان به معنی «ساکن نمودن» و در اصطلاح قرائت، عبارت است از این که : حرف آخر بقیه کلمات ( غیر از موارد ابدال )، با هر حرکتی در هنگام وقف ساکن می گردد.

 

   مثال : ( مَقاعِدَ – مَقاعِد )، ( کُتُبِ – کُتُب )، ( یَومُ – یَوم ) و ...

 

   بدیهی است کلماتی که حرف آخرشان ساکن است و یا به حروف مدی ختم شده اند، بدون تغییر، وقف می شوند.

 

   مثال : لا تَذَر – سُطِحَت – کُوِّرَت و ...


آموزش تجوید قرآن کریم

»بسم  الله  الرحمن  الرحيم«

 

 

«««آموزش تجوید قرآن کریم »»»

 

 

پیشگفتار

 

   متن حاضر توضیحی نسبتاً فشرده و مختصر از «قواعد تجویدی» است که جهت علاقمندان به فراگیری فن شریف قرائت قرآن کریم _ که مرحله روخوانی و روان خوانی را با موفقیت پشت سر گذاشته اند_ تدوین گشته است.

   آنچه حائز اهمیت ویژه ای است این که قاریان محترم در این مرحله جهت موفقیت در فراگیری و اداء صحیح این قواعد و احکام از گوش دادن به نوارهای تلاوت اساتید مشهور  غفلت نورزند و پس از آموختن هر قاعده ، موارد آن را در نوار تلاوت جستجو کرده و پس از چندین بار گوش دادن به نوار، این بار خود به تلاوت بپردازند.

   همچنین بهتر است این جلسات تمرین را با شرکت یکی از هم دوره های خویش برقرار کنند و هر یک از آنان تلاوت دوست خود را کنترل و با نوار موردنظر مقایسه کنند.بدیهی است که شرکت در محضر یک استاد مجرب و دارای ویژگی«حسن اداء» قواعد، از لوازم موفقیت شاگرد قرآن است.

   در این متن همانطور که ملاحظه خواهید کرد فرض بر این است که شاگرد ما، هر چند دوره دورخوانی و روان خوانی را به خوبی گذرانده است و از این لحاظ مشکلی ندارد، اما لهجه فارسی دارد و حرکات را به فارسی اداء می کند. و نیز بین حروف مختلف زبان عربی مثل(ء-ع) و یا (ذ-ز-ض-ظ) و... تفاوتی قائل نیست.باید دانست که اجراء قواعد تجویدی جز در بستر و زمینه «لهجه عربی» پسندیده و چه بسا میسر نیست.

   پیامبر عظیم الشأن اسلام، حضرت محمد(ص) فرمود : « قرآن را با لحن ها و اصوات عرب بخوانید...».(الکافی/جلد2/ص614).لذا روش تدریس و تمرین باید به نحوی باشد که قاری عملاً در جهت کسب این لهجه هدایت و راهنمایی شود و از لهجه عجم در کلام عرب فاصله گیرد.

   در مجموع به نظر می رسد لهجه عرب سه کلید اصلی و مهم دارد که تسلط به آن ها ما را به مقصود نائل می سازند:

1-      تلفظ حرکات عرب

2-      تلفظ حروف عرب

3-      قواعد تفخیم و ترقیق(صداهای پر حجم و کم حجم).

   در واقع قاریان قرآن با فراگیری این سه مطلب، از کاربرد لهجه عجم در کلام عرب دور می شوند. بنابراین شاید بتوان دوره ای را که قاریان قرآن باید در انتقال از مرحله «روخوانی- روان خوانی» به مرحله «تجوید» پشت سر گذارند، دوره « فصیح خوانی» نامید.

   در این دوره شاگردان صرفاً به کاربرد کلیدهای سه گانه یادشده خواهند پرداخت. حرکات از  فارسی به عربی تغییر می یابد، حروف ده گانه عربی متفاوت با نوع فارسی را فراخواهند گرفت و با برخی از قواعد تفخیم و ترقیق آشنا خواهند شد.

   دوره فصیح خوانی در واقع یک دوره مقدماتی و تسهیل کننده ورود به مرحله تجوید سطح یک است. هم چنین در این دوره عملاً توانایی و تسلط در روان خوانی نیز افزایش میابد.

   بنابراین متن حاضر عملاً برای هر دو دوره فصیح خوانی و «تجوید سطح یک» تدوین شده است. با این توضیح که کلاس فصیح خوانی فقط به فراگیری سه کلید یاد شده اختصاص میابد.

   لازم به ذکر است مطالب این قسمت برگرفته از کتاب « حلیة القران »، نوشته « سید محسن موسوی بلده » می باشد.


تلفظ صحیح حرکات

تلفظ صحیح حرکات

(کلید اول لهجه عربی)

 

   همانگونه که ذکر شد اولین کلید مهم لهجه عربی و قرائت قرآن کریم، اداء صحیح حرکات «کوتاه» و «کشیده» است.اگر کمی دقت کنیم در لهجه فارسی بین حرکات کوتاه و کشیده دوگونه تفاوت وجود دارد:

1-   فتحه و کسره و ضمّه از لحاظ زمانی کوتاه ، ولی الف، واو  و  یاء مدّی  به صورت کشیده – به اندازه دوبرابر حرکات کوتاه – تلفظ می شوند.(تفاوت کمی).

2-   صداهای کوتاه فارسی غیر از تفاوت در مقدار کشش، از لحاظ نحوه ی تلفظ هم با صداهای کشیده فارسی مغایرت دارند.(تفاوت کیفی).

   مثلاً در کلمه فارسی«برادر» برای اداء فتحه حرف«ب»، دهان تقریباً به صورت افقی باز می شود. اما برای تلفظ «الف مدّی» در کلمه «بابا»، دهان به صورت عمودی و پر حجم باز می شود.بنابراین در گویش فارسی هر قدر فتحه را بکشیم تبدیل به الف فارسی نمی شود. و بالعکس اگر الف را کوتاه کنیم، فتحه فارسی نخواهد شد.

   همین تفاوت را عیناً بین کسره و یاء مدّی فارسی و نیز بین ضمّه و واو مدّی فارسی ملاحظه خواهیم کرد: کِتاب – کیف             گُل – گوش

   حالا به قانون لهجه عربی توجه کنید:

   در لهجه عرب، بین صداهای کوتاه و کشیده، فقط تفاوت کمی وجود دارد اما تفاوت کیفی ندارند.بنابراین در عربی فتحه با الف مدّی فقط در میزان کشش متفاوتند اما از لحاظ کیفی عیناً مثل هم تلفظ می شوند.وپس در کله عربی«بَرَزُوا» برای تلفظ صدای کوتاه فتحه«ب»، دهان به صورت افقی باز می شود و دقیقاً در کلمه«بارِزُون» نیز برای الف مدّی، دهان به صورت افقی – عیناً مثل فتحه – باز می شود و تنها تفاوتشان در میزان کشش آن هاست.(فتحه کوتاه و الف مدّی کشیده تلفظ می شود.

   لذا در لهجه عرب، اگر صدای فتحه را ادامه دهیم تبدیل به الف خواهد شد. و الف مدّی را اگر کوتاه کنیم تبدیل به فتحه می گردد.(الف مدی دو برابر فتحه است).

   همین قانون عیناً بین کسره و یاء مدّی و نیز بین ضمّه و  واو مدّی عربی حاکم است. مثلاً :

 

حَفظنا ها – حفیظ            قُل – قولا


Weblog Themes By Pichak

درباره وبلاگ


‎‎ اَللّهُمَّ كُنْ لِوَلِيِّكَ الْحُجَّةِ بْنِ الْحَسَنِ صَلَواتُكَ عَلَيْهِ وَعَلى آبائِهِ في هذِهِ السّاعَةِ وَفي كُلِّ ساعَةٍ وَلِيّاً وَحافِظاً وَقائِداً وَناصِراً وَدَليلاً وَعَيْناً حَتّى تُسْكِنَهُ أَرْضَكَ طَوْعاً وَتُمَتِّعَهُ فيها طَويلاً

لینک های مفید

دارالقرآن الزهراء س
  • انجمن مورفولوژی جغرافیایی
  • رفتن